Pages

Thursday, February 25, 2016

FMDV Bureau Afrique - Stage en communication

Présentation du FMDV
Le FMDV - Fonds Mondial pour le Développement des Villes a été créé en octobre 2010 par Metropolis et Cites et Gouvernements Locaux Unis (CGLU) pour devenir l’organisation internationale rassemblant les autorités locales (villes et régions) et leurs réseaux, autour des solutions économiques et financières pour un développement urbain durable.
En tant qu’instrument opérationnel, les activités du FMDV s’articulent autour de plusieurs axes de travail:
  • Favoriser l’appui à la création/restructuration d’outils financiers dédiés aux collectivités locales, dans le but de faciliter l’accès aux collectivités locales à des ressources financières adaptées à leur besoin ;
  • Proposer des solutions opérationnelles éprouvées par la mise en lien des membres porteurs de projets avec des partenaires techniques et financiers.
Ces accompagnements opérationnels sont complétés par des activités de :
  • Animation de la réflexion et du dialogue autour du financement urbain et du développement économique local à travers l’organisation ou la participation à des conférences et la réalisation de publications;
  • Formations et renforcements de capacités à maîtriser les finances locales et l’accès aux financements.
Le programme REsolutions to fund Cities, permet de nourrir et de dynamiser transversalement l’ensemble de ces activités. Le Programme REsolutions entend, à travers des travaux de recherche, de mobilisation et de partage d’expériences, contribuer au partage de solutions de financement entre collectivités territoriales et à l'émergence de démarches de diversification et d'hybridation des ressources financières.
Basé à Paris, le FMDV a des bureaux régionaux en Afrique, Amérique Latine et Moyen Orient ainsi que des représentations nationales en Turquie, au Brésil et aux USA. Dans le cadre de ses activités, le bureau régional pour l’Afrique du FMDV recherche un stagiaire sur l’appui au développement de ses programmes.
Missions du stagiaire
Sous la responsabilité de la Directrice Régionale pour l’Afrique, le/la stagiaire aura pour mission d’appuyer la stratégie de communication du FMDV, à savoir:
  • Appui à la construction du nouveau site web du FMDV (conseil sur l’ergonomie du site, appui sur la rédaction des contenus, recherches de documents liés) ;
  • Appui à la rédaction de la Newsletter du FMDV, et à son optimisation via le nouveau site web ;
  • Appui général à la communication relatives aux programmes du FMDV (rédaction de notes et termes de références d’activités, de lettres adressées aux membres et partenaires techniques et financiers) ;
  • Communication sur l’actualité concernant le financement urbain ainsi que les problématiques urbaines africaines via le site web FMDV,
  • Animation des réseaux sociaux tels que Twitter, et Scoop-it ;
  • Restructuration du compte FlickR et de la chaine Youtube du FMDV ;
  • Collecte de l’information sur les activités du FMDV et de ses membres en vue de la mise à jour de la base de données des contacts du FMDV, et proposition pour une optimisation de l’utilisation de celle-ci ;
  • Participation à la communication relative à l’organisation d’ateliers et événements internationaux auxquels le FMDV Afrique prend part (mobilisation des partenaires, reporting, etc.).
Profil requis
Formation/ expérience du stagiaire :
  • Master et/ou équivalent en communication / marketing ;
OU
  • Master et/ou équivalent en sciences humaines / sciences politiques, témoignant d’une expérience similaire d’appui à la communication dans une organisation internationale.
Compétences requises :
  • Excellentes capacités orales et rédactionnelles en français et en anglais (la maitrise de l’espagnol serait un plus) ;
  • Capacité à prendre en compte le contexte politique, économique, financier, social et culturel dans lequel le FMDV s'inscrit ;
  • Bonne connaissance du champ du développement et des réseaux de collectivités locales ;
  • Esprit de synthèse, bonnes capacités d’analyse ;
  • Habileté à travailler en équipe et réactivité ;
  • Très bonnes connaissances des logiciels de bureautique (pack office) et maitrise de base de la suite Adobe (Photoshop et Indesign) ;
  • Bonnes capacités d’autonomie et d’organisation du travail.

HOW TO APPLY:
Type de contrat :
Convention de Stage de 6 mois à plein temps ; avec possibilité de prolongation.
Horaires et rémunération :
Le(a) stagiaire sera soumis-e aux mêmes horaires de travail que les employé-e-s du FMDV (35h du Lundi au Vendredi).
Le stage fera l’objet d’une indemnisation de stage de 500euros par mois.
Début de mission :
Mars 2016
Lieu de travail :
Bureau FMDV Afrique,
dans les locaux du Secrétariat Général de CGLU Afrique, 22 rue Essadiyines, Hassan, 10 020 Rabat
Candidature :
Les candidat(e)s intéressé(e)s par ce poste voudront bien adresser une lettre de motivation accompagnée d’un curriculum vitae à :
Carole Guilloux, Directrice Régionale FMDV pour l'Afrique, cguilloux@fmdv.net
La date limite d’envoi des candidatures est fixée au 29 février 2016.
Une réponse personnalisée ne sera garantie qu’aux candidats sélectionnés pour un entretien .

FMDV Bureau Afrique - Chargé(e) de mission

Présentation du fmdv
Le FMDV - Fonds Mondial pour le Développement des Villes a été créé en octobre 2010 par Metropolis et Cites et Gouvernements Locaux Unis (CGLU) pour devenir l’organisation internationale rassemblant les autorités locales (villes et régions) et leurs réseaux, autour des solutions économiques et financières pour un développement urbain durable.
En tant qu’instrument opérationnel, les activités du FMDV s’articulent autour de plusieurs axes de travail:
  • Favoriser l’appui à la création/restructuration d’outils financiers dédiés aux collectivités locales, dans le but de faciliter l’accès aux collectivités locales à des ressources financières adaptées à leur besoin ;
  • Proposer des solutions opérationnelles éprouvées par la mise en lien des membres porteurs de projets avec des partenaires techniques et financiers.
Ces accompagnements opérationnels sont complétés par des activités de :
  • Animation de la réflexion et du dialogue autour du financement urbain et du développement économique local à travers l’organisation ou la participation à des conférences et la réalisation de publications ;
  • Formations et renforcements de capacités à maîtriser les finances locales et l’accès aux financements.
Le programme REsolutions to fund Cities, permet de nourrir et de dynamiser transversalement l’ensemble de ces activités. Le Programme REsolutions entend, à travers des travaux de recherche, de mobilisation et de partage d’expériences, contribuer au partage de solutions de financement entre collectivités territoriales et à l'émergence de démarches de diversification et d'hybridation des ressources financières.
Basé à Paris, le FMDV a des bureaux régionaux en Afrique, Amérique Latine et Moyen Orient ainsi que des représentations nationales en Turquie, au Brésil et aux USA. Dans le cadre de ses activités, le bureau régional pour l’Afrique du FMDV recherche un stagiaire sur l’appui au développement de ses programmes.
Missions du Consultant
Sous la responsabilitéde la Directrice Régionale pour l’Afrique, le/laChargé(e) de mission devra appuyer les activités du Bureau Régional FMDV Afrique, à savoir :
  • Appui général aux programmes, activités et développement du FMDV Afrique : rédaction de notes et termes de références d’activités, relation avec les membres et partenaires techniques et financiers, appuis ponctuels à la gestion courante du Bureau Afrique ;
  • Coordination d'activités et de programmes spécifiques en cours de développement:
o appui à la coordination et au développement du Réseau des Institutions Africaines de Financement des Collectivités locales (RIAFCO) et accompagnement à la mise en œuvre de son plan d’action 2016;
o Appui à l'organisationde cycles de formation sur la finance climat au Maroc et sur les finances municipales en Côte d'Ivoire: gestion de la mobilisation des participants, coordination logistique;
o Accompagnement et suivi de la mise en opérationnalisation du futur mécanisme communautaire des collectivités territoriales de l’espace UEMOA: participation aux réunions, rédactions de termes de références pour les experts, rédaction des documents de reporting, etc.;
  • Participation à l’organisation d’ateliers et événements internationaux auxquels le FMDV Afrique prend part : préparation et organisation logistique,apport sur le contenu, mobilisation des partenaires, reporting, etc.;
  • Contribution à la production de connaissances et matériaux de communication du FMDV : publications, articles, communications à des partenaires, rapport d’activité, etc. ;
  • Participation au développement de nouvelles activités et de nouveaux partenariats du FMDV en Afrique.
Formation/ expérience du Consultant :
  • Master 2 et/ou équivalent en sciences politiques / coopération internationale / économie territoriale et du développement / gestion des territoires et développement local ;
  • Expérience d’au moins 2 ans dans le domaine des politiques du développement urbain et /ou du développement local, et de mise en œuvre de programmes en lien avec la décentralisation et/ou l’environnement des collectivités locales. Les candidatures de jeunes diplômé(e)s seront également considérées.
  • Expérience dans le domaine d'activités ciblé et particulièrement laconception et rédaction de documents de programmes, de publications thématiques, et de notes de synthèse.
Compétences requises :
  • Intérêt pour le contexte politique, économique, financier, social et culturel dans lequel le FMDV Afrique s'inscrit(finances locales, développement économique, gouvernance locale et développement urbain) ;
  • Maîtrise du fonctionnement des collectivités locales et des contextes de décentralisation en Afrique, et de la place des villes dans la coopération internationale;
  • Bonne compréhension du fonctionnement des institutions internationales de l’aide au développement et des réseaux internationaux;
  • Connaissance des finances locales et du développement urbain ;
  • Excellentes capacités orales et rédactionnelles, esprit de synthèse;
  • Capacité d’analyse critique et de prise de décision ;
  • Sens de la responsabilité, disponibilité et engagement, et habileté à travailler en équipeinternationale ;
  • Capacités organisationnelles et flexibilité dans le travail selon les priorités des missions;
  • Disponible pour des déplacements au Maroc et à l'étranger fréquents;
  • Maitrise du français et en anglais comme langues de travail (la maitrise de l’espagnol serait un plus) ;
  • Maitrise des logiciels de bureautique (pack office) (la maitrise de base de la suite Adobe - Photoshop et Indesign - serait un plus).

HOW TO APPLY:
Type de contrat :
Contrat de consultance de 12 mois à plein temps avec possibilité de prolongation et de contractualisation (CDD-CDI).
Horaires et rémunération :
Le(a) chargé(e) de mission sera soumis(e) aux mêmes horaires de travail que les employé(e)s du FMDV (35h du Lundi au Vendredi).
Niveau de rémunération en fonction de l'expérience.
Début de mission :
Avril 2016
Lieu de travail :
Bureau FMDV Afrique,
dans les locaux du Secrétariat Général de CGLU Afrique,
22 rue Essadiyines, Hassan, 10 020 Rabat , Royaume du Maroc.
Déplacements au Maroc et à l'étranger réguliers. .
Candidature :
Les candidat(e)s intéressé(e)s par ce poste voudront bien adresser une lettre de motivation accompagnée d’un curriculum vitae à :
Carole Guilloux, Directrice Régionale FMDV pour l'Afrique, cguilloux@fmdv.net
La date limite d’envoi des candidatures est fixée au 13 mars 2016.
Une réponse personnalisée ne sera garantie qu’aux candidats sélectionnés pour un entretien.

Program Officer - Africa and Peacekeeping

Center for Civilians in Conflict’s mission is to improve protection for civilians caught in conflicts around the world. We call on and advise international organizations, governments, militaries, and armed non-state actors to adopt and implement policies, tools, and training to prevent civilian harm. When civilians are harmed we advocate for the provision of amends and post-harm assistance. We bring the voices of civilians themselves to those making decisions affecting their lives.
JOB PURPOSE: Carry out programmatic work within CIVIC’s Africa program portfolio
LOCATION: Washington, DC
TRAVEL: Up to 40% required (domestic and international)
REPORTING TO: Senior Program Manager (SPM) for Africa & Peacekeeping
STAFF REPORTING: Interns, researchers, some field-based staff
KEY FUNCTIONS: Lead country projects in CIVIC’s Africa program portfolio with core responsibilities including research, writing, representation, training, and advocacy; and Work with SPM to develop strategy and programs, and manage projects.
NOTES: The position is for nine months and is renewable contingent on performance and continued funding.
QUALITIES SOUGHT:
  • Knowledge, experience, and understanding of civilian protection issues in armed conflict;
  • Understanding and experience working in a fast paced program environment;
  • Experience in Africa conducting research and carrying out other program work;
  • Proven ability to think analytically and plan strategically, including setting objectives and identifying and capitalizing on opportunities for our work;
  • Independent ability to identify and strategize new opportunities;
  • Poise, flexibility, discretion, and mature judgment to handle and respond appropriately and professionally in a fast-paced, high-pressure atmosphere;
  • Well organized, self-motivated, and able to conceptualize and implement programs in stressful environments;
  • Willingness to work with security forces and understanding of the military/civilian/humanitarian spaces;
  • Ability to work in a team environment under pressure and potentially in a dangerous environment;
  • Outstanding communications and writing skills;
  • Experience in security force training and participatory facilitation preferred;
QUALIFICIATIONS:
  • B.A. in international affairs, political science, African studies, or related area; MA, MS, or JD preferred;
  • Minimum 3-5 years relevant full-time staff level work experience required including work in active and recently active conflict zones (minimum 3 years with graduate degree, minimum 5 years without graduate degree);
  • Minimum 1 year relevant field experience;
  • Demonstrated tireless work ethic;
  • Passion for CIVIC’s subject matter and willingness to take on the responsibilities and duties as a key member of our team; and
  • Advanced proficiency in French required, and English mandatory.
JOB RESPONSIBILITIES:
  • Work with SPM and other POs to design and implement programs in support of CIVIC’s work in Africa and peacekeeping;
  • Travel regularly (with CIVIC staff and alone) to focus countries (could include: DRC, Mali, South Sudan, Nigeria, CAR, Somalia, and partner troop-contributing countries) to maximize the effectiveness of CIVIC’s work;
  • Identify new partnerships with like-minded NGOs and actors in the field;
  • Conduct desk and field research and assessments to inform fresh policy, practice, and training recommendations for diverse stakeholders to improve civilian protection;
  • Support the design and implementation of scenario-based training programs for peacekeepers and national militaries engaged in conflict;
  • Build strong working relationships with governments and militaries to advance CIVIC’s mission either through strategic partnerships or for funding;
  • Support the development and implementation of the Africa and peacekeeping strategy within CIVIC’s overall organizational strategy by consulting with staff, partner, and other interested parties;
  • Meet or exceed goals laid out in organizational and program strategic plan;
  • Support organization of a quarterly work-plan including identification of resources needed and how to obtain those resources;
  • Research and draft publications (reports, briefing papers, etc) and advocacy materials discussing CIVIC’s Africa/peacekeeping work;
  • Support writing of op-eds, blogs, and articles highlighting issues important to CIVIC when possible;
  • Speak with media on our Africa/peacekeeping work;
  • Work with ED, Senior Program Manager, and Development team to identify possible funding opportunities for program work;
  • Support SPM with CIVIC representation in the field with a broad range of stakeholders, including national governments and militaries, UN and AU officials, local and international NGOs, and select armed non-state actors;
  • Support SPM with CIVIC representation on NGO networks and seek to promote effective collaborations and partnerships;
  • Perform other duties as required to further the organization’s mission and goals.

HOW TO APPLY:
Applications are being reviewed on a rolling basis and qualified candidates will be contacted for interview. There is no hard deadline for this search and the search will be concluded when the appropriate candidate is identified. Please apply early.
APPLICATION PROCEDURE: Please send a resume, an unedited writing sample (maximum 5 pages), and a cover letter describing your motivations for applying to

Human Rights Education Coordinator - Dakar

Human Rights Education Coordinator - Dakar
Dakar
Permanent
€50,926 per annum
Amnesty International’s Regional Office is looking for an experienced Human Rights Education Coordinator to coordinate and develop Human Rights Education Programmes Online and Offline and implement together with colleagues Amnesty’s Strategic Goals.
About the role:
Access to human rights education creates the foundation for a rights respecting society, for (re)claiming rights. It underpins Amnesty’s human rights work.
You will contribute to the development and implementation of regional plans, strategies and projects, coordinate the implementation of human rights education work online and offline, ensure the alignment with global and regional campaigns, contribute the human rights education perspective in the region to internal AI policies, approaches, strategies, activism and research.
You will together with colleagues scale up our Human Rights Education work with Human Rights Defenders, ensure the implementation of Amnesty International’s existing human rights education programmes in the region. This includes designing online and offline modules and courses, participant centred human rights education and capacity building workshops and learning processes focusing on nurturing knowledge, skills, attitudes and values; developing relevant and participatory human rights education training materials; and delivering such training to human rights activists, including Amnesty International members;
Prove the contribution of human rights education to change through Monitoring, Evaluation and Impact Assessment frameworks. Develop identifying and share innovative human rights education projects. Identify and conceptualize human rights education work with potential for successful fundraising, provide and present human rights education work in a way that helps to attract donors.
About you:
With experience of working in human rights education, you must have first-hand in-depth knowledge and experience of the socio-political and economic context as well as experience of working with Human Rights Defenders in non-formal educational structures and environments in the region.
You have substantial experience in developing and conducting online and offline programmes for human rights education. You must also have experience and an understanding of membership organizations, and the capability both to work on your own initiative and as a member of a diverse and partly remote team, often under pressure. Experience in working in a matrix management structure is advantageous.
You have demonstrated understanding of human rights education methodology, including Education Technology and its implications. Understanding of a participative approach and experience-based learning Awareness of the implications of cultural diversity for effective delivery of training programmes.
With your extensive experience of working in West Africa and with Human Rights Defenders you have a strong network and rich experience of undertaking this kind of work in the field. As a human rights educator you need the ability to develop visions, objectives and strategies to achieve goals of the human rights education programme.
About us:
Amnesty International is a global movement of more than 7 million people who campaign for a world where human rights are enjoyed by all. We reach almost every country in the world and have:
· more than 2 million members and supporters who drive forward our fight for rights
· more than 5 million activists who strengthen our calls for justice
Our aim is simple: an end to human rights abuses. Independent, international and influential, we campaign for justice, fairness, freedom and truth wherever they're denied. And whether we're applying pressure through powerful research or direct lobbying, mass demonstrations or online campaigning, we're all inspired by hope for a better world. One where human rights are respected and protected by everyone, everywhere.
Please note that any salary figure given is the gross figure, earnings will be subject to relevant local taxation.
Closing date: 16th March 2016
For more information and to apply, please click the apply link.

HEALTH COORDINATOR - SIERRA LEONE

We are looking for:
A HEALTH COORDINATOR
Country: SIERRA LEONE - Freetown
Length of Contract: 12 Months starting as soon as possible**
The position: Under the supervision of the Country Director, you will be responsible to define the strategies and coordinate activities of Action Contre la Faim in the field of Health. More precisely, you will in charge to:**
Design, develop and evaluate actions in the field of health
  • Collect and quality control of monitoring, follow up and evaluation data
  • Maintain quality for the situation analysis
  • Assess the standard of medical proposals submitted by his/her teams
  • Encourage his/her teams to identify new programmes
  • Develop an ACF health strategy specific to the mission and advocacy actions.
Monitor and coordinate programmes in the fields of health
  • Launch surveys in liaison with the Country Director
  • Develop integrated (inter-disciplinary) approach programmes
  • Collect and analyse data, including the decisions making on this basis
  • Provide timely and high quality activity reports
  • Monitoring all the consolidated programme budgets relating to health allocated to the country
Manage the Health team in capital and bring technical support to the Health Program Managers
  • Evaluate of the technical performance and skills of Programs Managers
  • Develop the technical skills of Health teams
Develop and launch programmes in collaboration with governmental, UN, international and local agencies
  • Disseminate ACF’s health strategy at country level to partners and funding bodies
  • Develop and maintain a network of harmonious and productive relationships with national representatives and programme partners
Represent ACF and its positioning in the field of health
  • Represent ACF in dealings with national and international authorities on matters of health
  • Make national and international authorities fully aware of the ACF positions and protocols
The Applicant: You hold a Master degree in Public Health, Nurseing or Medicine with 4 years minimum of field experience in the coordination of health program, in emergencies and in developmental contexts.
You are recognized for your technical expertise in health programming and in behaviour change approaches
You have also a good knowledge and experience in program management and project cycle management.
You have a strong ability to provide technical support in project proposal development and in conducting needs assessments.
Excellent diplomacy, negotiation and representation skills are required thus team management experience.
Your English is fluent (spoken and written)
Status: Employee
Gross monthly salary ranging from €1805 to €2305 depending on relevant experience
SPECIFIC ALLOWANCE IS GRANTED FOR THIS POSITION until the 30th of June
Food and hygiene expenses, per diem, transportation costs, collective or individual accommodation, medical insurance
25 days of annual paid leaves and 20 days of rest and recuperation (R&R) per year
To apply, please visit our website:
Follow our job offers and join us on Facebook: https://www.facebook.com/groups/acf.jobs/

HOW TO APPLY:
To apply, please visit our website:
Follow our job offers and join us on Facebook: https://www.facebook.com/groups/acf.jobs/